דילוג לתוכן הראשי

שלום העולם (אודות עצמי)

1. שלום,
אני אבי בר עקודה ובדברים אלה אני פותח את היומן שלי. בדפי היומן אספר על עצמי, לכן קראתי לו "דברי בר עקודה". אם כבר הגעתם לעמוד זה, אז מן הראוי להתעניין קצת באישיות של הבעלים שלו. אז ככה:

נולדתי עוד במילניום הקודם ביום אביבי אי שם במזרח. זה לא היה המזרח התיכון שבו אני גר כעת ולא המזרח הרחוק שבו מייצרים רכבי טויוטה ורב הדברים בועלם (כי נאמר כידוע שהקדוש ברוך הוא ברא את השמים ואת הארץ ואת כל השאר מייצרים בסין). ההגדרות שלנו בנוגע למזרחים למיניהם אינן ברורות ויש בהן בלבול. תראו בעצמכם: אם מישהו מדבר על סין, יפן או תאילנד, יקרא למקומות אלה בשם המזרח הרחוק וזה לגמרי בצדק, כי זה באמת נורא רחוק כך שבדרך אתה בקלות מספיק לצפות בשניים - שלושה סרטים, לישון ועוד להתעייף. אם מישהו רק יוצא מביתו בתל אביב ונכנס למכולת במרחק של מאתיים מטר, אז קרוי המקום בשם המזרח התיכון. אוקיי, נניח שאנחנו עצלים עד כדי כך שאפילו מאתיים מטר נחשב אצלנו למרחק בינוני, כלומר תיכון. אז מה אמור להיות קרוי המזרח הקרוב? פריז מבחינת האנגלים? לונדון מבחינתם של האירים? אני באמת לא יודע.

על כל פנים, אני נולדתי לא במזרח הרחוק ולא בתיכון ולא בקרוב אלא במזרח שלושת הרבעים להערכתי. המקום היה שטוח כמו צלוחית והיו בו אינסוף סוסים וכבשים, הרבה גמלים, מעט זאבים וקצת בני אנוש, בעיקר בעיירה שלי. בני האנוש שבעיירה דברו בעיקר בשפה הרוסית אם כי לחלקם היה מבטא ושגיאות בדיבור וגם המראה שלהם היה שונה מהאחרים: היו להם עיניים יותר צרות, שער ישר וקשה, פנים מיוחדות קצת. אלה היו הקזחים ושאר תושבי העיירה התייחסו אליהם בזלזול מסוים.זלזול זה היה קליל, כמעט בלתי נראה, אך היה לכולם ברור לחלוטין כי החבר’ה הקזחים בגן, בכיתה או בחצר היו קצת פחות מנומסים וקצת יותר אלימים וכדאי היה קצת להיזהר מלהסתבך איתם בקטטה. וזה בניגוד לשאר האנשים כמונו שהיו נקראים הרוסים ונחשבים לנורמטיביים, רגועים ומתורבתים. כשהתבגרתי ועליתי לבית ספר, שמתי לב שבין הרוסים היה לא פחות ילדים ואף מבוגרים אלימים ושצורת הדיבור הרגועה ודרך הארץ בכלל לא היו קשורים לצורת העיניים או לשום מאפיין חיצוני אחר. יותר מזה, ככל שיותר גס רוח היה איזה רוסי, כך ביותר זלזול התייחס לקזחים. שכן אחד שלנו, שבימי חול היה עובד בבית חרושת ובשבתות וימי ראשון התהלך בחצר שתוי וכל הזמן שמענו צעקות שלו במריבות עם אשתו ושכנים, פעם אמר לפרופסור קזחי שדירתו הייתה בדיוק מעלינו, כי זה הרוסים ש"לימדו אתכם החיות להשתין בעמידה." פני הפרופסור נהיו אדומות ועיניו הצטמצמו עוד יותר מהרגיל, אך התערבה אשתו וכמעט בכוח הכניסה את בעלה הביתה בליווי הצעקות השתויות של השכן. לא כל כך הבנתי מה כל כך פוגעני היה בזה שמישהו לימד מישהו אחר להשתין בעמידה ולמי בכלל אכפת איך הדבר נעשה, אבל הסצנה נתקעה בזיכרון שלי עד עתה.

למדתי גם כן כי הרוסים לא היו כולם אותו הדבר בעוד משמע אחד. בכיתה א’ התברר כי שכיני רוסלן ששיחקנו ביחד עוד בגן, הוא אזרבייג’ני, ויטקה הוא אוקראיני, טימור אוזבקי וסאשה גרמני. הרבה יותר מאוחר גיליתי שאנחנו בעצם יהודים וזה גם משהו לא רגיל כי השם "יהודי" היה קצת  מביש, לא ברור למה. בדרך כלל את המילה או זורקים בפרצוף כמו קללה חזקה, או הוגים אותה בלחש שלא ישמעו הזרים. על כן, בין החברים היהודיים החליפו לעתים מילה זאת ב"צרפתי" ואם יהודי אחד חשד שמכר חדש שלו גם יהודי, היה שואל "אתה צרפתי?” המבין הבין את זה ולזרים היה הדבר נשאר סמוי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה זה שבתניק?

3.  רב האנשים דוברי העברית לא יודעים מה זה "שבתניק" או, בגרסה הרוסית המקורית "סובותניק”. המיעוט בטוחים שמילה זאת היא השם לקהילה רוסית אשר גיירה את עצמה לפני הרבה שנים ברוסיה, הפכה בסוף ליהודים לכל דבר וברובה עלתה לארץ. זה נכון, אבל כל בן אדם שגר פעם בברית המועצות, יודע טוב מאוד מה זה שבתניק ולזה אין שום קשר לאנשים הטובים הנ’’ל. במקור הרוסי נקראות שתי התופעות בשם "סובותניק", ורק על מנת למנוע בלבול אני מעדיף לשמור את הגרסה הרוסית לקהילה שהתייהדה ואת הדבר האופייני ביותר לאורח החיים הסובייטי אכנה בשם המעוברת "שבתניק". זאת לא המצאה שלי, כי עוד בבריה’’מ בעיתונים ובספרים ביידיש בשימוש מאוד נרחב הייתה המילה "שאבעסניק" שזה למעשה שבתניק בכתיב היידי הסובייטי.  אז מהו שבתניק? המיתולוגיה הסובייטית לימדה שבשנת 1919 בתקופת העוני והקשיים החליטו כמה פועלים באחד המפעלים במוסקווה להישאר בעבודה בשבת במקום לנוח בסוף שבוע וזה על מנת לעזור למולדתם בשעת המצוקה. הם עבדו יום נוסף ללא תשלום ומשום שהייתה זאת שבת, קראו לעבודה זאת שבתניק. מהר מאוד זכו לשבח מצד המ...

על קולחוזים

4.  מי יודע מה זה "קולחוז"? אלה שכבר הספיקו להציץ בוויקיפדיה או שלמדו או התעניינו בהיסטוריה של הסובייטים, אולי יגידו שזה משק חקלאי משותף הדומה מאוד לקיבוץ. בין שני הדברים הללו אכן קיים דמיון   אם כי קולחוזים (כמו בעצם הכול בברית המועצות) היו בהתנודבות ומאות אלפי אנשים שלא הביעו רצון להירשם בהן, נשלחו למחנות, בתי סוהר או פשוט הוצאו להורג בגין היותם אויבי העם. כך זה היה בתקופת הקומוניזם המוקדם, לפני וקצת אחרי מלחמת העולם השנייה. יותר מאוחר השתנה המצב בהדרגה וזה לטובה. בתקופה שלי כל עובדי החקלאות בברית המועצות היו או קולחוזניקים או סובחוזניקים (אלה האחרונים, באופן תאורטי, היו סחירים השווים לפועלים בעיר, אך בפועל ההבדל בין קולחוזניקים וסובחוזניקים היה עדין ובקושי נראה). החיים של קולחוזניק ממוצע היו שונים מאנשים בעיר, אך מרעב כבר לא מתו ובגדול הכול נראה סביר, לפעמים אפילו נהדר. יחד עם זאת כל שנה הוכרזה בערים זעקה לצאת לקולחוזים ולעזור בקצירת הקציר, אשר – ברור מאליו – היה עשיר במיוחד ולכן היה סיכון כי הקולחוזניקים לא יסתדרו לבדם. ואז כל האוכלוסיה העירונית, פועלים, מרצים, חו...

הסמטיק אשר הרס את ברית המועצות

לעיסת מסטיק הייתה באיסור בברית המועצות. בבית ספר, בעיתונים, בטלוויזיה היו מספרים על הנזק מלעיסת מסטיק העלולה לגרום למחלות קשות במערכת העיכול. היו גם רומזים שמי שלועס מסטיק, נראה וגם נהיה מפגר כי זה פוגע קשות במוח שלו. למבוגרים היו מסבירים בצורה יותר ישרה כי לעיסת מסטיק היא אחד הסימנים החשובים של "אורח החיים האמריקני" ולהיכנע לו זאת בגידה במולדת ובמעשי האבות, בגיבורי המהפכה ובכל העם הסובייטי כולו. מהסיבות הנ''ל לא היו מסטיקים בברית המועצות. כלומר, כמעט לא היו. אני, למשל, טעמתי את המסטיק הראשון בחיים שלי בגיל שמונה או תשע כשחברה של אימא חזרה מטיול בגרמניה (בגרמניה המזרחית, כמובן, זאת שהייתה "שלנו"), הביאה משם כמה חפיסות של מסטיק, נתנה מסטיק אחד לאימא ואימא הציעה לי חתיכה קטנה. לא ידעתי ללעוס מסטיקים, על כן בלעתי אותו כמעט מיד ואימא כעסה כי זה לא בריא לבלוע אותו וכי לא ידעתי להעריך את התענוג האסור והנדיר הזה. המצב גרם פעם לטרגדיה. בשנת 1975 התקיים במוסקבה משחק הוקי בין נבחרת בריה''ם  הצעירה לקבוצת "ברי קאפ" מקנדה. לקבוצה הקנדית היה תומך,...